Volumul introduce cititorului din Romania una dintre cele mai intense dezbateri din istoria literaturii engleze cunoscuta sub numele de Controversa Rowley, declansata prin anii 1770. Thomas Chatterton (1752-1770) este protagonistul acestei povesti care pe alocuri ia tente de roman politist.
Studiul urmareste modul cum o opera literara catalogata drept un ”fals” (pe motiv ca documentele medievale, de prin secolul al XV-lea, reconstituite de Chatterton, nu ar fi existat de fapt) a ajuns sa genereze o stiinta a cercetarii critice si a verificarii filologice profunde. Persista numeroase intrebari privind opera si sfirsitul tragic: a fost acest foarte tinar poet cu adevarat un autor si falsificator de geniu ce s-a (re)inventat pe sine prin imaginarul Rowley?
Sau a fost Chatterton doar un descoperitor onest, dar nu un geniu, deoarece textele lui Rowley sint scrise (macar in parte) chiar de Rowley? A existat sau nu acest poet numit de Chatterton Thomas Rowley, care ar fi trait prin secolul al XV-lea?
Nu in ultimul rind: s-a sinucis Chatterton cu adevarat? – sau s-a otravit singur, fara sa vrea, in incercarea de a se vindeca de o boala incurabila?
– sau poate – cum genial sugereaza Ackroyd in Chatterton (1987) – poetul si-a inscenat pina si propria moarte pentru ca prin aceasta sa ajunga in timp sa isi vada visul cu ochii – faima literara si, prin aceasta, nemurirea.