Acasa/

/

Plotin despre bine sau despre unu

Autor:
Plotin despre bine sau despre unu - Dan Tomulet - EIKON
Detalii:
Plotin despre bine sau despre unu.Enneade VI. 9., Enneade V. 4 Cu siguranta, multora dintre noi ne este familiara experienta vizitarii unei pesteri. De cele mai multe ori insa, facem lucrul acesta in grupuri organizate…
Categorie
Editura
Autor

35

LEI
In Stoc
Anul aparitiei:
2024
ISBN:
9786064911452
Recenzii
5/5

Descriere

Plotin despre bine sau despre unu.Enneade VI. 9., Enneade V.
4 Cu siguranta, multora dintre noi ne este familiara experienta vizitarii unei pesteri. De cele mai multe ori insa, facem lucrul acesta in grupuri organizate si vizitam pesteri amenajate in scop turistic; sunt pesteri luminate electric si dotate cu trotuare, balustrade si pasarele.
O astfel de vizita nu ne pune insa in contact cu realitatea pesterii, ci ne ofera o pestera transformata in spectacol si peisaj subteran, un peisaj pe care‑l admiram de la inaltimea septica a confortului nostru. Astfel, intalnirea noastra cu lumea subterana nu mai difera radical de intalnirea cu lumea supraterana.
Exista, desigur, o schimbare de mediu – luminozitatea, umiditatea si temperatura sunt altele – dar, asemenea lumii exterioare, si lumea interioara a pesterii a fost aranjata, chiar cosmetizata, pentru a scoate in evidenta formele. Cu totul altfel stau insa lucrurile cand vizitam pe cont propriu o pestera neamenajata; mai ales dupa ce stingem lumina lanternelor si pastram tacerea.
Confortul si siguranta ne sunt acum contestate si acesta este momentul in care intalnim cu adevarat realitatea mediului subteran, a carui esenta nu se compune din formatiunile carstice, ci mai degraba din perfectiunea intunericului si a tacerii. Lumea, cu zgomotul formelor ei, nu ne mai blocheaza aici intalnirea cu desavarsirea linistii.
In pesterile luminate, ducem cu noi exteriorul si ne lasam furati de forme, care asurzesc urechile sufletului. Dar in adancul pesterii neluminate, linistea devine prezenta, iar singuratatea se transforma in groaza sau tovarasie.
Pestera pretinde o convertire a sensurilor si a experientei. Pentru sufletul spiritualiceste sensibil, realitatea ei devine religioasa; si nu este de mirare ca omul stravechi a populat mediul acesta cu forme exterioare, ca ofranda sau cu intentia de a da tainei un chip familiar.
Aici, in adancul pesterii, linistea se imbraca in maretie si intunericul se patrunde de grandoare. Pestera a fost sanctuarul original, reprodus apoi de marile incinte sacre, in care icoanele si statuile erau lasate in antecamera naosului.
Tratatul Despre bine sau despre Unu este incercarea lui Plotin de a‑l calauzi pe cititor prin sanctuarul filosofiei si al spiritualitatii sale, catre naosul acesteia. El ne va vorbi, in final, despre completa absorbtie in pacea suprema, nederanjata de nimic, intrucat toate valorile care ar putea genera vreo miscare au fost deja strabatute.
Tihna suprema pe care o intalnim aici nu este insa apatica, intrucat sufletul nu patrunde intr‑o realitate neinteresanta sau nesemnificativa, ci dimpotriva, se infatiseaza in insasi inima valorii care confera valorilor valoare. Experienta linistii supreme este marcata de maxima trezie; si cu toate ca sufletul nu are de‑a face cu nimic determinat, el savureaza conditia axiologica a neclintirii supreme insasi.
El trece de frumusetea accesibila in separatie, pentru a accesa nemijlocit frumusetea Unului, o frumusete pe care o asuma transformativ si care‑i parvine printr‑un act de auto‑revelare catre ea insasi. Imprejurul frumusetii se distribuie apoi frumusetile, care compun corul virtutilor, sufletul aflat in compania divinitatii hranindu‑se cu inteligenta si adevar.
Pentru Plotin, virtutile sunt forme ale puritatii sufletesti, Unu fiind dirijorul nemiscat al acestui cor care‑i canta stralucirea. Virtutile sufletului compun slava divina cu care se invaluie sufletul revenit din celesta companie.
In ele vede el mai intai chipul celui nevazut si cu ele se intoarce din prezenta lui, ca un arhiereu impodobit cu icoane sfinte. Totusi, ceea ce se petrece dincolo de catapeteasma icoanelor si in absenta lor este contemplatia si comuniunea dinauntru.
Acolo nu mai este nici statuie si nici icoana, ci este divinul insusi. Sanctuarul interior este gol, pentru privirea care cauta forme si imagini, dar este plin, pentru ochiul care vede vederea.
Ceea ce‑l asteapta pe inchinator in incaperea goala a sanctuarului este comuniunea cu realitatea divina, nu comuniunea cu reprezentarile ei. Structurile templelor cauta sa imite in materie aceasta ordine a experiente.
Arhitectura, ritualurile, costumele si discursul sunt tot atatea instrumente ale unei contemplatii tertiare, intrucat contemplatia secundara are loc in corul virtutilor, iar cea primara e intalnirea cu taina insasi. Putine sunt, asadar, lucrurile care se pot spune despre lucrurile care nu se pot spune.
Poate ar fi mai bine sa pastram o tacere deplina in prezenta linistii, caci in privinta ei tacerea spune mai mult decat poate spune vorbirea. Sunetul nu poate spera decat sa o puna in evidenta, diminuandu‑se.
Asadar, daca vorbim totusi despre lucruri care nu incap in cuvinte, facem lucrul acesta, nu pentru a le prezenta, ci doar pentru a le indica, adica pentru a atrage atentia catre ele. Aceasta este atitudinea pe care o adopta si Plotin in tratatul sau Despre bine sau despre Unu.
Tacerea este mai adanca si mai inteleapta decat vorbirea, dar ea nu se reveleaza vorbitorilor decat prin intreruperea vorbirii, o intrerupere care‑i scoate in evidenta semnificatiile. O anumita vorbire devine astfel modul in care tacerea se ofera comprehensiunii vorbitoare si totodata usa prin care patrundem in sanctuarul linistii.
Cuvantul este lumanarea care ne lumineaza calea pana in pragul incintei sacre, o lumanare cu care patrundem in aceasta incinta, numai dupa ce i‑am stins flacaruia. Cand vorbitorul tace, se apropie de realitatea a carei esenta este linistea, dar numai vorbitorul poate sa taca si numai cuvantul poate rupe tacerea.
Vorbirea la care ne referim aici nu este doar cea lingvistica. Omul intelege o limba mult mai adanca decat cea obisnuita, o limba eidetica, a formelor, si dincolo de ea, cuvantul tacerii.
Heidegger a afirmat ca omul exista discursiv in lume, si afirmatia aceasta exprima un mare adevar, plotinian insa, trebuie sa intelegem ca adevarata discursivitate umana este cea eidetica. In sensul acesta, intreaga existenta este rostire, dar nu o rostire a omului, ci o rostire catre om si care‑l face om.
Suntem astfel rostiti intru fiinta impreuna cu realitatea noastra inconjuratoare, si vorbim despre lucruri folosindu‑ne de capacitatile noastre lingvistice naturale, dar cuvintele nu sunt decat niste ilustrari ale eidelor. Existenta ne este discursiva, dar esenta discursivitatii este ontologica.
La Plotin, limba este vehiculul fiintei, in timp ce fiinta este rostirea prima, prin care tacerea eternitatii se intrerupe pe sine. Tratatul Despre Unu sau despre Bine ne invita sa parcurgem calea care leaga lumea noastra de abisul tacerii originare; e versiunea neoplatonica a scarii lui Iacov.
-Dan Tomulet

Ar putea să îți placă și…

  • Ironia istoriei catolice moderne

    De

    Editura

    Felul in care Biserica s-a redescoperit si a provocat lumea moderna sa se reformeze In loc sa ucida catolicismul, intalnirea cu modernitatea a ajutat Biserica Catolica sa redescopere unele adevaruri fundamentale despre ea insasi. Chiar…

    Pret:

    49 LEI
  • Arabi. O istorie de 3000 de ani a popoarelor, triburilor si imperiilor

    De

    Editura

    O istorie cuprinzatoare si fascinanta a popoarelor si triburilor arabe, care exploreaza rolul limbii acestora ca piatra de temelie in cultura, acest studiu caleidoscopic acopera aproape 3 000 de ani de existenta araba. In paginile…

    Pret:

    129
    109.65 LEI
  • Amprente si voci

    De

    Editura

    Volumul Amprente si voci ofera un segment polifon al culturii romane printr-o selectie de creatori care si-au pus intr-un fel sau altul amprenta asupra timpului si spatiului in care s-au manifestat. Prezentarile sunt de tip…

    Pret:

    36.75 LEI
  • Scrierea si rescrierea istoriei

    De

    Editura

    Elaborata cu prilejul implinirii unui secol de la inceputul Primului Razboi Mondial (1914-1918), lucrarea istoricului Nicolae Enciu constituie o prima si reusita incercare de abordare a problematicii respective din punct de vedere istoriografic. Asa cum…

    Pret:

    52 LEI
  • Tractatus Logico-Philosophicus

    De

    Editura

    Sa construiesti o teorie a logicii care sa nu fie in nici un punct al sau evident gresita inseamna sa realizezi o munca de o extraordinara dificultate si importanta. Dupa parerea mea, cartea domnului Wittgenstein…

    Pret:

    69.9 LEI
  • Arta de a fi fericit

    De

    Editura

    In carte regasim cincizeci de reguli de viata surprinzatoare prin menirea lor, gasirea fericirii, pentru un filosof ca A. Schopenhauer….

    Pret:

    18
    17.1 LEI
  • Occidentul. O interpretare istorica

    De

    Editura

    Cu o mie de ani in urma, civilizatia occidentala se desprindea anevoie din starea de anarhie provocata de caderea Imperiului Roman de Apus. Ce sanse avea aceasta societate frusta de tarani si razboinici, atat de…

    Pret:

    49 LEI
  • Sarbatorile la romani Vol.2: Paresimile

    De

    Editura

    Astazi nu se poate incerca patrunderea stiintifica in sufletul acestui neam fara intrebuintarea integrala a trebuincioaselor carti pe care le-a pregatit, poate fara a-si da seama pe deplin de toata insemnatatea lor, harnicul si modestul…

    Pret:

    49 LEI
  • Ispititoarea Transilvanie

    De

    Editura

    Meseria istoricului este sa caute trecutul si sa incerce cu obiectivitate, buna‑credinta si apeland, fireste, la izvoare si la o metodologie adecvata sa se apropie cat mai mult de adevar. In acelasi timp, el trebuie…

    Pret:

    30 LEI
  • Descopera Neurostiinta. Minti geniale. Fundamente psihologice si neuronale ale capacitatilor mentale inalte

    De

    Editura

    Sa ne gandim o clipa la cele mai stralucite, mai patrunzatoare, creative si fertile minti din istorie – Marie Curie, Albert Einstein , Wolfgang Amadeus Mozart, Nadia Comaneci si multi altii care, chiar si mai…

    Pret:

    39.99
    31.99 LEI
  • Puterea mintii. Transforma-ti viata cu neurostiinta

    De

    Editura

    Publicata in 2023 in Marea Britanie, sub titlul Braintenance , cartea a castigat rapid popularitate in randul publicului. Doctorul neurolog Julia Ravey impartaseste secretele unei vieti fericite prin aplicarea tehnicilor de auto-programare a creierului, metode…

    Pret:

    49 LEI
  • Curriculum

    De

    Editura

    Cartea Curriculum este volumul al XIII-lea din colectia Concepte fundamentale in Pedagogie Volumul 13 – Curriculum – deschide modulul de studio aflat la finalul Colectiei Concepte Fundamentale in Pedagogie . Are ca sfera de referinta…

    Pret:

    28 LEI