Este adevarat ca studiul contrapunctului si al formelor muzicale, pe langa un talent pronuntat, mai cere si o munca, foarte intensa si indelungata, pe care elevii instrumentisti si cantareti nu ar putea intotdeauna sa o indeplineasca. Scopul lucrarii de fata este tocmai inlaturarea acestor greutati, facandu-i pe elevi sa inteleaga atat Contrapunctul, cat si structura formelor muzicale, fara a le pretinde aplicarea acestor studii si practic.
Cu alte cuvinte, elevul pianist, bunaoara, sa fie astfel educat muzical incat sa inteleaga Fuga, Rondo-ul sau Sonata pe care le canta, fara de a fi compus vreodata astfel de lucrari. In ceea ce ii priveste pe viitorii profesori de muzica, este absolut necesar ca ei sa cunoasca cel putin teoretic, daca nu si practic, atat contrapunctul, cat si toate formele muzicale instrumentale si vocale.
Am voit sa exemplific cu folclor romanesc, am si facut-o pe alocuri. S-ar fi putut exemplifica si mai mult.
Convingerea mea, insa, este ca, pentru muzica noastra romaneasca, ar trebui un studiu de acest fel, cu totul aparte, deoarece ea nu se lasa incadrata in multe din formele muzicii apusene tratate in aceasta lucrare.- Martian Negrea