Acasa/

/

Prea bun ca sa fii ignorat

Autor:
Prea bun ca sa fii ignorat - Cal Newport - ACT SI POLITON
Detalii:
Prea bun ca sa fii ignorat: De ce este competenta mai importanta decat pasiunea, cand esti in cautarea unui job extraordinar / So Good They Can’t Ignore You: Why Skills Trump Passion in the Quest…
Categorie
Editura
Autor

47

LEI
In Stoc
Anul aparitiei:
2022
ISBN:
9786069138892
Recenzii
5/5

Descriere

Prea bun ca sa fii ignorat: De ce este competenta mai importanta decat pasiunea, cand esti in cautarea unui job extraordinar / So Good They Can’t Ignore You: Why Skills Trump Passion in the Quest for Work You Love de Cal Newport reprezinta un alt punct de vedere cu privire la factorii care conteaza cel mai mult pentru a cunoaste succesul in cariera. Astfel, Newport nu este de acord cu faptul ca pasiunea este cel mai important factor care iti poate garanta succesul in cariera, ci, considera ca mai degraba abilitatile pe care le detii sunt responsabile pentru acest lucru.
Pentru ca, in viziunea lui, cand vine vorba de cariera nu ar trebui sa ne gandim in primul rand la care este locul de munca potrivit pentru noi, ci la care este maniera potrivita in care ar trebui sa actionam la locul de munca. Cal Newport este scriitor si profesor asistent de informatica la Universitatea Georgetown din Washington.
A scris mai multe carti cu sfaturi neconventionale pentru studenti si detine popularul website Study Hacks: Decoding Patterns of Success. Cal Newport este de parere ca sloganuri precum „Urmeaza-ti pasiunea!” sau „Fa ce-ti place!” sunt gresite, oferindu-ti in schimb o maniera mai realista de a privi succesul si implinirea.
In acest scop, autorul a incercat sa inteleaga mai bine importanta autonomiei, petrecand o intreaga zi la o ferma organica, al carei proprietar era un tanar absolvent al unei universitati din Ivy League. Pentru a intelege conceptul de „abilitate”, a petrecut o scurta perioada de timp in compania unor muzicieni profesionisti – reprezentanti ai unei culturi de mestesugari pe cale de disparitie, despre care autorul considera ca au ceva important de spus in legatura cu maniera in care ar trebui sa abordam munca.
Newport s-a documentat si in randul investitorilor, a scenaristilor, a programatorilor exceptionali si a profesorilor remarcabili – asta pentru a oferi doar cateva exemple [?], in incercarea de a intelege cu adevarat ce conteaza si ce nu conteaza atunci cand un om vrea sa-si construiasca o cariera stralucita. Pentru ca scopul acestei carti este sa raspunda la intrebarea: Cum ajung oamenii sa iubeasca ceea ce fac?
Astfel a ajuns sa descopere cele patru reguli pe care le-a formulat si enuntat pe parcursul acestei carti: Regula nr. 1: Nu iti urma pasiunea!
Autorul a ajuns la aceasta regula punand la indoiala Ipoteza Pasiunii, care pleaca de la premisa ca nu poti gasi fericirea in sfera profesionala, decat daca lucrezi intr-un domeniu de care ai fost dintotdeauna pasionat. Studiul de caz prezentat in acest capitol referitor la Steve Jobs si la modul in care a luat nastere compania Apple, va sustine aceasta teorie.
Astfel, sustine Cal Newport, daca Steve Jobs si-ar fi urmat pasiunea, probabil ca ar fi facut o cariera exceptionala la Centrul Zen Los Altos. Apple Computer nu s-a nascut din pasiune, ci mai degraba dintr-o necesitate de a castiga niste bani care ulterior s-a transformat intr-o pasiune.
Analizand povestea lui Steve Jobs, dar si alte cateva povesti despre oameni care au facut lucruri extraordinare fara a fi fost neaparat pasionati de domeniile in care au reusit sa faca diferenta, Cal Newport a tras cateva concluzii interesante: • Concluzia nr. 1: Carierele bazate pe pasiune sunt rare; • Concluzia nr.
2: Pasiunea cere timp • Concluzia nr. 3: Pasiunea este un efect secundar al maiestriei.
Tot in aceasta sectiune a cartii aflam care sunt cele trei nevoi psihologice de baza pe care trebuie sa ni le satisfaca un loc de munca pentru a ne simti motivati sa muncim. Acestea sunt: • Autonomia: sentimentul ca ai control asupra zilei tale de lucru si ca actiunile tale sunt importante.
• Competenta: sentimentul ca esti bun in ceea ce faci. • Conectarea: sentimentul de legatura cu ceilalti oameni.
Beneficiind de aceste conditii oamenii ajung sa iubeasca ceea ce fac, chiar daca nu au fost pasionati anterior de acel domeniu. Iar acest lucru, crede Newport, este chiar mai important decat sa incerci sa transformi o pasiune intr-o cariera de succes.
Regula nr. 2: Fii asa de bun, incat sa nu poti fi ignorat (sau importanta abilitatii) In aceasta sectiune a cartii autorul ne prezinta doua perspective diferite asupra muncii: mentalitatea mestesugarului, centrata pe valoarea pe care o produci prin munca ta, si mentalitatea pasionatului, centrata pe valoarea pe care munca ti-o ofera tie.
Parerea autorului este ca mentalitatea mestesugarului reprezinta fundamentul pentru construirea unei cariere pe care sa o indragesti si deci alternativa la cliseul „urmeaza-ti pasiunea!”. Tot aici aflam si unde isi are originea titlul acestei carti.
Sa devii prea bun ca sa fii ignorat este secretul succesului in opinia actorului Steve Martin. El, dar si alti artisti citati in acest capitol subliniaza faptul ca o concentrare obsesiva asupra calitatii produsului este o regula a interpretilor profesionisti, majoritatea fiind asadar adeptii mentalitatii mestesugarului.
La polul opus acestora, se afla cei care imbratiseaza mentalitatea pasionatilor si care se concentreaza pe ceea ce lumea le poate oferi lor. Aceasta mentalitate, gresita din punctul de vedere al lui Cal Newport, este modul in care majoritatea oamenilor abordeaza viata profesionala.
Pentru acestia autorul are un singur sfat: lasati deoparte intrebarea daca slujba pe care o aveti este adevarata voastra pasiune, si straduiti-va in schimb sa deveniti atat de buni incat sa nu puteti fi ignorati. Altfel spus, indiferent cum va castigati traiul, abordati-va slujba ca niste adevarati artisti, pentru ca, crede autorul, mai intai trebuie sa adopti mentalitatea mestesugarului, si apoi va veni si pasiunea.
Tot aici vom afla in ce consta capitalul de cariera, adica acele abilitati rare si valoroase care te vor ajuta sa ai o cariera extraordinara: • Creativitatea; • Impactul • Controlul. Analizam apoi cariera lui Steve Jobs, a prezentatorului de radio american Ira Glass si a lui Al Merrick (fabricant de placi de surf profesionale) si vedem ca marile salturi in cariera au loc atunci cand facem dovada abilitatilor noastre si nu a unei simple pasiuni, dar si cat de importanta este munca asidua pentru deprinderea unei abilitati.
Celelalte studii de caz prezentate aici te vor ajuta sa intelegi cum sa iti construiesti o cariera de succes aplicand mentalitatea mestesugarului si construindu-ti un capital de cariera valoros. Sfaturile referitoare la cum sa integrezi practica deliberata in viata ta profesionala, se vor dovedi si ele foarte utile in acest sens, din moment ce prin practica deliberata se intelege un stil de studiu aprofundat, „o activitate conceputa, de obicei de un profesor, cu scopul unic de a imbunatati aspecte specifice ale performantei unui individ”.
Practica deliberata ofera cheia excelentei intr-o mare varietate de domenii, cum ar fi: sahul, medicina, auditarea, programarea pe computer, bridge-ul, fizica, sportul, dactilografia, jongleria, dansul si muzica. Tocmai de aceea autorul iti ofera aici pasii necesari pentru a aplica aceasta strategie in viata ta profesionala: • Primul pas: Decide pe ce piata de capital te afli • Al doilea pas: Identifica-ti tipul de capital • Al treilea pas: Defineste ce inseamna sa fii „bun” • Al patrulea pas: Extinde-te si distruge • Pasul 5: Ai rabdare Regula nr.
3: Refuza o promovare (sau importanta controlului) A treia regula enuntata de Cal Newport referitoare la construirea unei cariere de succes subliniaza necesitatea de a avea control asupra a ceea ce faci si asupra modului in care faci acel lucru. Pentru ca, este de parere el: daca le oferi oamenilor control asupra lucrurilor pe care le fac si asupra modului in care le fac, ei se vor simti mai fericiti, mai implicati si mai impliniti.
Nu intamplator Cal Newport numeste controlul elixirul jobului de vis. Astfel, in aceasta sectiune a cartii vei descoperi care sunt capcanele controlului, cum sa le eviti, dar si cativa oameni extraordinari care au folosit controlul pentru a-si crea o viata de vis.
Capcanele controlului sunt: • Controlul dobandit fara capital de cariera nu este sustenabil. • Momentul in care acumulezi suficient capital de cariera pentru a dobandi un control semnificativ asupra vietii tale profesionale este si momentul in care ai devenit suficient de valoros pentru angajatorul tau, iar acesta va incerca sa te impiedice sa faci schimbarea.
Pentru a le evita, crede Cal Newport, trebuie sa tii cont de legea fezabilitatii financiare, care spune ca ar trebui sa urmaresti dobandirea controlului doar atunci cand este vorba despre un lucru pentru care oamenii ar fi dispusi sa plateasca. Regula nr.
4: Gandeste la scara mica, actioneaza la scara mare (sau importanta misiunii) In aceasta sectiune, Cal Newport vorbeste despre importanta pe care o are o stabilirea unei misiuni pentru viata ta profesionala pentru a fi fericit si a te bucura de succes. Studiile de caz analizate aici te vor conduce pas cu pas catre intelegerea sensului acestei reguli care spune: „Gandeste la scara mica, actioneaza la scara mare”.
Cu alte cuvinte, sa avansezi spre zona ideilor revolutionare dintr-un anumit domeniu este un act de gandire la „scara mica”, iar el iti cere sa te concentrezi asupra unui ansamblu restrans de subiecte, pentru o perioada lunga de timp. Insa, odata ce ajungi in zona ideilor revolutionare si descoperi o misiune in posibilul adiacent, trebuie sa o urmezi cu mult zel – pentru ca aceasta este o actiune „la scara mare”.
Tot aici vom vedea ca misiunile marete sunt transformate in succese marete ca rezultat al utilizarii unor proiecte mici si realizabile – „mici pariuri” – pe care ni le asumam pentru a explora posibilitatile concrete care dau sens unor idei stralucite. La fel de adevarat este si faptul ca pentru a transforma o misiune extraordinara intr-un succes extraordinar, trebuie sa respecti legea remarcabilului.
Aceasta lege spune ca pentru a avea succes, un proiect trebuie in primul rand sa fie remarcat cu usurinta de alti oameni, si in al doilea rand sa fie lansat intr-un mediu propice diseminarii unei astfel de informatii. Studiile de caz din aceasta sectiune iti vor oferi o serie de exemple relevante in acest sens.
In final, te invit sa aplici in viata ta principalul mesaj pe care il transmite aceasta carte: nu te mai gandi obsesiv la faptul ca este necesar sa-ti gasesti adevarata vocatie pentru a avea o cariera de succes. In schimb, straduieste-te sa deprinzi abilitati rare si valoroase.
Odata ce acumulezi capitalul de cariera pe care aceste abilitati il genereaza, investeste-l cu intelepciune. Foloseste-l nu numai pentru a dobandi control asupra lucrurilor pe care le faci si asupra modului in care le faci, ci si pentru a identifica si pentru a-ti asuma o misiune care iti poate schimba viata.
Retine ca: Este mai important sa lucrezi corect, decat sa gasesti un loc de munca potrivit – aceasta este o idee simpla, dar, in acelasi timp, incredibil de subversiva, intrucat invalideaza decenii intregi de sfaturi de cariera populare, centrate pe valoarea aproape mistica a pasiunii. Aceasta idee ne face sa renuntam la iluzia ca vom atinge peste noapte fericirea in sfera profesionala si ne ofera in schimb o cale mai realista catre implinirii.
Si invata sa te bucuri de locul de munca pe care il ai, indiferent de domeniul in care activezi momentan. Povestea lui Thomas, personajul pe care il intalnim la inceputul acestei carti, care se retrage la manastirea Zen Mountain incercand sa gaseasca un raspuns la intrebarea: „Ce ar trebui sa fac cu viata mea?”, te va inspira in acest sens si te va ajuta sa schimbi modul in care iti vei aborda viitoarele joburi.
Intocmai cum a facut si acest personaj pe nume Thomas…

Ar putea să îți placă și…

  • 100 de lucruri pe care le fac liderii de top

    De

    Editura

    100 de lucruri pe care le fac liderii de top. Mici lectii de leadership Ghidul tau pentru a deveni un lider de top. Acesta este un ghid care contine informatii esentiale despre obiceiurile, instrumentele, tehnicile…

    Pret:

    39.9
    31.92 LEI
  • Cine i-a gatit cina lui Adam Smith?

    De

    Editura

    Atunci cand a scris ca toate actiunile noastre izvorasc din interesul egoist si ca lumea se invarte animata de castigul financiar, Adam Smith i-a dat viata „omului economic“. Egoist si cinic, omul economic ne-a dominat…

    Pret:

    39 LEI
  • Povesti nemuritoare de vanzari

    De

    Editura

    Povesti nemuritoare de vanzari. Traite si povestite de vanzatori din Romania O colectie de povesti adunate de la vanzatori cu experienta din diferite industrii, povesti reale de vanzari din care pot invata toti cei care…

    Pret:

    42
    34.44 LEI
  • Tranzitie si criza. Analiza comparativa intre tarile Central-Europene si China

    De

    Editura

    Lucrarea analizeaza tranzitia economica dupa sfarsitul regimurilor comuniste in Europa Centrala si de Est in comparatie cu parcursul Chinei. Se poate mentiona faptul ca tranzitia economica a fost influentata de factori precum conditiile initiale, capacitatea…

    Pret:

    57 LEI
  • Automatizarea clientilor

    De

    Editura

    Automatizarea clientilor. Cum sa creezi o companie pe baza de abonament in orice domeniu. Editia 2 Automatizarea clientilor / The Automatic Customer de John Warrillow se adreseaza antreprenorilor si celor care doresc sa se alature…

    Pret:

    42 LEI
  • Supercoach

    De

    Editura

    Supercoach. 10 secrete care iti transforma viata Poti sa fii antrenat cu adevarat de catre o carte? Lucreaza si tu cu Michael Neill, autor de bestselleruri si coach renumit la nivel international! In cartea de…

    Pret:

    33 LEI
  • Dezvoltarea finantelor in Asia de Est

    De

    Editura

    Aceasta carte este rezultatul cercetarii comune a Institutului de Finante si Banci a Academiei Chineze de Stiinte Sociale (IFB) si a Institutului de cercetare Nomura (NRI). IFB si NRI au cooperat in domeniile dezvoltarii bancare…

    Pret:

    30 LEI
  • Cum sa devii o persoana cu influenta

    De

    Editura

    In fiecare zi intram in contact cu o multime de oameni: rude, prieteni, colegi, cunostinte intamplatoare. Tot ceea ce facem sau ce spunem influenteaza intr-o forma sau alta pe toti cei din jurul nostru. Dar…

    Pret:

    39
    37.05 LEI
  • Gestiunea financiara a institutiilor publice. Curs universitar

    De

    Editura

    Lucrarea trateaza problematica procesului bugetar din institutiile publice ca entitati operationale de baza prin care sistemul bugetar functioneaza. Buna gestiune financiara da eficienta procesului bugetar si de aici putem intui utilitatea lucrarii ca si curs…

    Pret:

    31 LEI
  • Care e problema ta?

    De

    Editura

    Care e problema ta? Ca sa-ti rezolvi cele mai complicate probleme, schimba problemele pe care le rezolvi Tu sau colegii tai ati muncit vreodata din greu la ceva, doar ca sa aflati ca v-ati concentrat…

    Pret:

    69 LEI
  • Captivat

    De

    Editura

    Captivat: Cum sa creezi produse care formeaza obisnuinte / Hooked: How To Build Habit-Forming Products de Nir Eyal se va dovedi un instrument deosebit de util pentru antreprenori, marketeri, product manageri si designeri care lucreaza…

    Pret:

    43 LEI
  • PR cu buget restrans

    De

    Editura

    PR cu buget restrans.Strategii rentabile,necostisitoare sau gratuite,prin care sa iesi in evindenta Managerii se confrunta din ce in ce mai mult cu situatia in care notorietatea brandului sau a companiei pe care o reprezinta trebuie…

    Pret:

    57.8
    54.91 LEI