O performanta impozanta, o intreprindere curajoasa, laborioasa. – Andrei Plesu Othello si Poveste de iarna pun in scena aceeasi patima: gelozia.
In ambele piese, barbati gelosi tuna si fulgera impotriva sotiilor nevinovate. Natura, cuprinsa de furtuna, se face ecoul acestei dezordini amoroase.
Furtunii masculine i se opune muzica feminina, iar Desdemona si Emilia mor cantand. In tragedie, muzica nu poate acoperi furtuna, insa in comedia tarzie (romance) energia tragica e deturnata, iar discordia furtunii se transforma in concordia muzicii.
Iago unelteste intru distrugerea Desdemonei, dar in Poveste de iarna timpul si providenta conspira pentru a o salva pe Hermiona. In cheie simbolica (mai productiva decat cea „postcoloniala”), albul si negrul structureaza tragedia lui Othello, alaturi de alte binoame: inger-demon, femeie-barbat, Venetia-Cipru, muzica-furtuna.
Volumul face parte dintr-o serie care isi propune sa analizeze intreaga opera a lui Shakespeare.